TEATR W CENTRUM HANDLOWYM? GALERIA RUMIA OTWIERA NOWĄ PRZESTRZEŃ KULTURALNĄ!

14 marca 2024

Autor: Puls Biznesu

W Galerii Rumia trwa wykańczanie sceny i widowni teatralnej na 140 krzeseł. Obok działają już liczne sklepy. Najemcy zajęli już w wyniku rekomercjalizacji ponad 80 proc. powierzchni.

Szukając pomysłów na zwiększenie udziału najemców z branży rozrywki, zarządzająca obiektem IMV Polska porozumiała się z Urzędem Miasta i Miejskim Domem Kultury w Rumi, zapraszając pod swój dach działającą przy MDK zawodową grupę aktorską – Pomorski Teatr Nobilis. Element kultury wysokiej ma uzupełnić już działające w galerii kino oraz salon Żelowy paintball oraz strefę gastronomiczną.

– Dokładamy wielu starań, aby Galeria Rumia stała się atrakcyjnym miejscem dla różnych grup klientów: rodzin z dziećmi, nastolatków, młodych osób i tych trochę starszych. Dawniej klienci przychodzili do centrów handlowych na zakupy, żeby potem ewentualnie skorzystać również z rozrywki, a dziś to właśnie rozrywka często jest powodem odwiedzin – mówi Iwona Gembiec, dyrektor zarządzająca w IMV Polska zarządzającej Galerią Rumia.

Michał Gaj, dyrektor MDK Rumia, widzi we współpracy z galerią szansę na rozwój lokalnej grupy teatralnej, która po powstaniu w 2016 r. przekształciła się z amatorskiego w zawodowy zespół.

– Nasza sala może pomieścić tylko 70 krzeseł, a inne wydarzenia w domu kultury uniemożliwiały prowadzenie bardziej intensywnych prób. Galeria oferuje nam dużą scenę i dostępność od 8 do 21 godziny. W sali na 140 miejsc zamontowane jest już profesjonalne oświetlenie teatralne i są garderoby dla aktorów. Jeszcze w kwietniu planujemy inauguracyjny koncert, a po wakacjach ruszamy z repertuarem teatralnym – mówi Michał Gaj.

Obecna umowa jest barterem na czas nieokreślony – w zamian za powierzchnię dla teatru MDK będzie na niej organizował również imprezy niebiletowane dla mieszkańców Rumii – spektakle, koncerty oraz warsztaty. Michał Gaj przyznaje, że na utrzymanie zespołu teatralnego, którego aktorzy nie są etatowymi pracownikami, MDK uzyskuje dotację z Urzędu Miasta. Dzięki temu również bilety na spektakle były dotychczas dostępne cenowo dla szerszej publiczności. Dla galerii współpraca jest na razie działaniem wpisującym się w strategię ESG, dla której istotne są relacje i wspieranie społeczności lokalnych. Iwona Gembiec dopuszcza jednak sytuację zawarcia w przyszłości umowy na zasadach komercyjnych, gdyby działający w nowym miejscu teatr stał się instytucją dochodową .

Według raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield od listopada 2022 r. do listopada 2023 r. najemcy z sektora gastronomicznego i rozrywkowego odpowiadali już za ok. 13 proc. nowych wejść do centrów handlowych. W 2015 r. było to ok. 10 proc.

– W 2024 roku spodziewany jest wzrost wydatków konsumenckich, a dodatkowo właściciele wielu nieruchomości handlowych albo rozpoczynają, albo są w trakcie rekomercjalizacji swoich obiektów i celują w przyciągnięcie nowych operatorów z sektora gastronomii i rozrywki. To powinno przełożyć się dalszy rozwój obu segmentów w Polsce – mówi Ewa Derlatka-Chilewicz z Cushman & Wakefield.

TOP